۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱

بدنه اصلی دولت مرکزی هند، برآمده از حزب بی جی پی است و همین امر باعث گردیده که جریان های تندرو و افراطی هندو ها اقداماتی عجیب که هیچ سنخیتی با آیین هندو ندارد انجام دهند. در این میان حزب آر اس اس و سازمان های همچون ویشوا هندو پریشاد جریان تندرو هندوتوا را هدایت می کنند و هر از چند گاهی اعضای آنها سخنانی موهوم و بی پایه و اساس بیان می کنند که هدفی جز تشویش اذهان جامعه ندارند.

علیرغم ماهیت آرام و صلح طلب آیین هندو، ایدئولوژی "هندوتوا" خودخواهی و حماقت را در جامعه گسترش می‌دهد. ما در حال انجام یک تحقیق هستم تا ماهیت واقعی و جهان بینی اندیشه هندو را دریابیم.

تفاوت فاحشی بین هندوتوا و هندوئیسم وجود دارد. هندوتوا یک ایدئولوژی سیاسی برای کسب قدرت است. این ایدئولوژی هیچ ارتباطی به هندوئیسم ندارد که ماهیت آن ارایه یک روش زندگی درست است. هندوتوا چیزی جز یک مجمع از بنیادگراهای هندو نیست و هیچ ارتباطی با آموزه‌های فلسفی هندو ندارد.

نخست وزیر ناریندرا مودی دنباله رو سوامی ویوکاناندا (بنیانگذار حزب تندرو هندو آر. اس. اس.) است. نامه‌ها و نوشته‌های قدیمی که در خصوص ماهیت و هدف آیین هندو نگاشته شده به ما کمک می‌کند که در مقابل ایدئولوژی هندوتوا از این دین حفاظت کنیم. در سال ۱۸۹۳ میلادی ـ در سمینار جهانی ادیان ـ سوامی ویوکاناندا زمانی که در خصوص ادیان مختلف اظهار نظر می‌کرد، گفت «همه ادیان باید روح و ماهیت خود را با دیگران همانند سازی و یکسان سازی کنند و در همان حال از فردیت و اندیشه ‌منحصر به فرد خود پاسداری نماید و هرگونه رشد و یا تغییر را بر اساس نگرش خود تنظیم کند.».

هندوتوا ایدئولوژی تبلیغی توسط وعاظ آر. اس.اس. است که به دنبال کسب و حفظ قدرت هستند و خواسته خود را از طریق تمسک به اندیشه‌های مذهبی و معنوی دنبال می‌کنند. این افراد به دنبال تخریب فردیت و صلب آزادی افرادی هستند که از سایر مذاهب پیرون می‌کند. از دید سوامی ویوکاناندا، «کمک به دیگران به جای مقابله با آنان»، «همانند سازی و یکسان سازی به جای تخریب»، «هارمونی و صلح به جای نفاق» باید شعار همه ادیان باشد. اما اتفاقات چند دهه اخیر نشان می‌دهد که ماهیت اصلی هندوتوا ترویج جدایی و نفاق است.

رویای ویوکاناندا این بود که وداها (دستورات دین هندو)، انجیل و قرآن را همسان سازی کند، زیرا هدف همه ادیان را یکی شدن میدانست و معتقد بود هر کسی حق دارد دینی را که می‌پسندد و با دیدگاهش مطابقت بیشتری دارد پیروی نماید. کسانی که مسئول عملکرد کنونی هندوتوا هستند، معنی واقعی هندوئیسم را نمی‌دانند و اگر به این روش ادامه دهیم و بر همین منوال حرکت کنیم، شاید مسیر حرکت و استحاله هندوئیسم به سمتی و سویی برود که ارتباط چندانی با این دیدگاه اصلی و نگرش پایه‌ای آیین هندو نداشته باشد.

سخنان پیامبر گونه سوامی در خصوص نوع خوراک و عادات غذایی، توسط سنت گرایان هندوتوا تا حد دستورات غذایی درون آشپزخانه‌ها تنزل پیدا کرده است. سوامی عقیده داشت «خطر اساسی که دین ما را تهدید می‌کند این است که اصول اساسی دین را تا حد دستورات غذایی آشپزخانه‌ای تنزل دهیم... خدای ما تبدیل به ظرف آشپزخانه گردند و همه آنچه از دین ما باقی می‌ماند تقدس و تکریم اشیاء ‌و افراد باشد... اگر به همین شیوه ادامه دهیم تا یک قرن آینده هر کدام از ما شبیه دیوانگان و مجانین خواهیم شد».

این سخنان صریح و رهنمونهای آشکار که در اواخر قرن نوزدهم میلادی بیان شده،  تاکنون که اوایل قرن بیست و یکم به سر میبریم، می‌بایست همه ما را به مسیر درست زندگی هدایت کرده باشد. ما امروزه شاهد عقاید و بحثهایی هستیم که در قرن هیجدهم محل بحث و جدل بودند و باور ذهنی مردمان آن دوره را تشکیل می‌داد. کار ما به جایی رسیده که اکنون دولتها در خصوص عادات غذایی و زندگی روزمره ما تصمیم می‌گیرند و روش تعیین می‌کنند. برای سالها، نگرش هندی بر مفاهیمی همچون بردبادی و مدارا تاکید می‌کرد. ادیان و فرهنگهای زیادی در این سرزمین زندگی و رشد و نمود کرده‌اند. مسیحیت و اسلام در اینجا مکانی امن یافتند که آنگونه که می‌خواهند باورهای دینی خود را اجرا و تبلیغ کنند. عقاید و باورهای مختلف و متضادی برای قرنها در این سرزمین در کنار یکدیگر زیسته‌اند. اندیشمندان هندو در زمان حکومت اکبر و زیر چتر حمایتی او تواسنتند رشد و توسعه یابند. اندیشه های تصوف و عرفان برای قرنها زندگی این مردم را تحت تاثیر قرار داده‌اند. با این وجود، هندوتوا قصد دارد همه این گذشته را نادیده بگیرد و آینده متفاوتی بسازد.

طبیعت خاص و گزینشی هندوئیسم توسط وعاظ فربه و تن پرور هندوتوا به فراموشی سپرده شده است. حتی ابعاد متفاوت و متنوع فرهنگی آن توسط آنان که پرچمدار فرهنگ و ناسیونالیسم افراطی هندوی هستند به درستی پاس داشته نمی‌شود. هندوتوا حاوی نگرشهای فاشیستی، ناسیونالیستی و هژمونیک (سلطه طلبانه) است. این نگرش اندیشه‌های میهن پرستانه و طبقاتی را به زور به مردم دیکته می‌کند. ایده یک سرزمین یکدست هندو، با ماهیت متنوع و چند تکه مردم این سرزمین همخوانی ندارد.

هندوتوا به عنوان یک جنبش با خشم و حس انتقام آغاز شده و از منطق و قوه نقاده بسیار پایین برخوردار است. آیین هندو که به عنوان هندوی اصلی از آن نام برده می‌شود، کتب مقدس خاص و یا بنیانگذار مشخصی ندارد. آنچه که امروز نیاز به مراقبت و حساسیت دارد، آموزه‌های واقعی و حقیقی هندوئیسم در مقابل باورهای نادرست و تحریف شده‌ای است که هندو توا سعی دارد به زور به خورد جامعه بدهد. هندوتوا حق ندارد به بهانه موهوم حفاظت از گاوهای مقدس، جان انسانها را در خطر اندازد و یا بگیرد.

هندوئیسم همچون یک بافتی با حلقه های بزرگ و متنوع است که در آن همه افراد با باورها و نگرش های متفاوت و حتی متضاد می توانند در آن حضور داشته باشند و مجموعه ای از باورها، دکترینها و رفتارهای مذهبی را برای جامعه ارائه می دهد. در این هندو هم باور به مکان های مقدس وجود دارد و هم نفی تقدس و نفی هرگونه  شیی مقدس. میلیونها رب النوع و الهه جزئی از آیین هندو هستند. قرائت هندوتوا هیچ تمایلی برای پذیرش باورهای مختلف، مکتبهای مختلف فلسفی و تنوع سنتها و رفتارها ندارد.

خشونت و دروغ جایی در باورهای هندو ندارد. اصول بنیادی تفکر ماهتما گاندی بر دو اصل استوار بود: «حقیقت» و «پرهیز از خشونت». اما اکثر باورهای از اس. اس.  و هندوتوا ریشه در شایعه و اوهام دارد.

ترویج و اقدام به خشونت که اخیرا شاهد آن هستیم، امنیت ما را به خطر می اندازد. سکوت نخست وزیر در قبال لایحه ای پیشنهاد گردن زدن یکی از وزرا به منظور خونخواهی را مطرح می کند، عمیقا نگران کننده است. به آنان که با اندیشه های هندوتوا موافق نیستند، پیشنهاد می شود کشور را ترک کنند. خشونتهایی که اخیرا در قضایای «اونا»، «دادری» و چندین اتفاق دیگر شده بود، در تاریخ این کشور بی سابقه است.

هرگونه صدای مخالف به عنوان نفاق افکنی مورد پیگرد قرار می گیرد. آنان که مسئول قانون و نظم هستند، سکوت کرده اند و ناظر ایجاد بی قانونی و بی نظمی توسط هندوتوا می باشند. اتفاقات دانشگاه «جی.ان. یو.» در حیدر آباد، فضای علم و دانش را با هیجانات بی دلیل و غیر عقلانی مسموم کرد. در شبکه های اجتماعی مدارا و تحمل توسط افرادی که اجیر شده اند از بین می رود و پایمال می شود. نیروهای نظامی به محیط آکادمیک گسیل می شوند و سران خود خواه و فاسد هندوتوا به آنها اختیار کامل می دهند که با دانشجویان برخورد کنند.

یوگا نماد نظم است. اما عوامل هندوتوا از نمادهای یوگا به نفع خود استفاده می کنند و بی نظمی و هرج و مرجی در جامعه کرده اند، که سابق بر این سابقه نداشته است. عملکرد هندوتوا حتی متولیان امر فرهنگ را نیز سردرگم کرده و آنان را با این سوال مهم مواجه نموده است که به واقع نمادهای فرهنگی جامعه شامل چه مواردی می شود! اما هندوی اصلی (حقیقی) ساکت و بی تحرک است. اکنون زمان آن است که برخیزد و حضور و توان خود را به رخ بکشد.

ملاحظه و تحلیل: بدنه اصلی دولت مرکزی هند، برآمده از حزب بی جی پی است و همین امر باعث گردیده که جریان های تندرو و افراطی هندو ها اقداماتی عجیب که هیچ سنخیتی با آیین هندو ندارد انجام دهند. در این میان حزب آر اس اس و سازمان های همچون ویشوا هندو پریشاد جریان تندرو هندوتوا را هدایت می کنند و هر از چند گاهی اعضای آنها سخنانی موهوم و بی پایه و اساس بیان می کنند که هدفی جز تشویش اذهان جامعه ندارند. متاسفانه دولت مرکزی نیز در برابر آنها سکوت می کند که همین امر باعث شده که آنها با خیالی راحتر اقدامات خود را پیش برند.  

روزنامه: تایمز آف ایندیا    مورخ: ۲ می

سال ۱۳۹۶

کد خبر 1932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =